Druhá polovina 18. století byla významným obdobím v historii Porta a znamenala začátek přeměny zdejších vín na fortifikovaná (dolihovaná), tak jak je známe dnes.
Nejdůležitější změna proběhla právě ve fortifikaci. Jak již víme, vína byla zpočátku dolihována vínovicí až po ukončení kvašení. Dbalo se pouze na uchování kvality po dobu přepravy na moři z Porta k anglickým zákazníkům. Nicméně postupně se začalo s dolihováním i v průběhu kvašení moštu a vína se tak stala sladšími, silnějšími, s výraznějším aroma, která takto upravená konečným spotřebitelům ještě více zachutnala. Tento postup se však natrvalo prosadil až na začátku 19. století, do té doby jej ne všichni výrobci uznávali a dodržovali.
Prosperita v poslední dekádě 18. století zajistila výrobcům potřebný kapitál k vytvoření dostatečných zásob vína, která tak mohla zrát po delší dobu. Teprve nyní se naplno ukázal potenciál portských vín k dlouhodobější archivaci.
Metoda fortifikace vín však měla i své odpůrce. Jedním z nejzapřísáhlejších byl až do své smrti roku 1862 baron Forrester, legendární postava v historii portského vína, jenž byl autorem první podrobné mapy regionu Douro.
Neúnavně bojoval proti fortifikaci až do dne, kdy se jeho loď převrhla v peřejích nechvalně proslulé soutěsky Valeira.
Baron Forrester před tím obědval u řeky ve vinici Quinta de Vargellas, slavném panství, nyní patřící vinařství Taylor, s Donou Antónia Ferreira, zakladatelkou vinařského domu Ferreira Port a baronkou z Fladgate, manželkou barona z Roêda.
Po obědě, když cestoval po řece ve společnosti těchto dvou dam, najela loď na kámen, převrhla se a celá posádka se rázem ocitla v divoké vodě. Obě dámy neštěstí přežily díky svým krinolínám, které naplněné vzduchem je odnesly do bezpečí břehu.
Nicméně tělo barona Forrestera se nikdy nenašlo, obtěžkán zlatými mincemi v jeho opasku se v řece utopil. Tento odhodlaný muž byl v té době s to přesvědčit výrobce, aby vína nefortifikovali a tak vlastně jen díky této nešťastné události má Porto své kultovní fortifikované víno, jež známe dnes.
Čtěte dále: Říční doprava